Wednesday, September 1, 2010

Charity Photo Outing

Alhamdullilah...projek pertama yang dijalankan oleh Phondok Photography telah berlangsung dengan...err...macam mana nak cakap...ok...kalau mengikut feedback dan kata dari Dato' , i should say that the event was a successful event despite some hiccups that we face along the way. Saya ingin berkongsi bersama anda tentang Charity Photo Outing Phondok Photography yang pertama .

It all started when i am not sure whether should i organize a photo outing or a revision class since it is Ramadhan and obviously outing is the choice. Then i stop myself for awhile and think, "hrmm...outing...dah ramai yang buat, and since it is Ramadhan's month, i decided to do something different without even thinking is it possible or not. To cut the story short, believe it or not, after the discussion was posted up, i realize that i only have approximately 2 weeks before the last week of Ramadhan. Biasa laa...nak start tuh sikit punya slow...ding dong ding dong...tetiba...hambek kau...ada 10 hari jer lagi...kelam kabut bagai nak gila jadinya. 

I guess disebabkan nak buat benda baik and kerja amal, adalah beberapa hamba Allah yang sedia membantu tanpa disuruh seperti, Cik Syima dan Cik Fizlee yang bertungkus lumus cuba untuk mendapatkan sponsor. Cik Syima...sampai ker kuala selangor...hahaha...cik Fizlee pulak...tanpa hiraukan penat and demamnya yang sampai black out di office, masih draftkan surat dan berjumpa untuk mendapatkan tandatangan bagi urusan sponsorship. Tapi orang yang paling saya berterima kasih ialah Ktulu (nama sebenar tidak diberi kelulusan untuk publish....hahahaahaha) kerana dia telah menolong saya with almost everything termasuk laa tido and buat planning sampai pukul 3-4 pagi (setiap hari) , ikut pergi kuala selangor berjumpa Cik Syima dan collect barang dari usaha Cik Syima dan segala usaha nya lagi...so thank you dear friend. Then along the way...baru laa PP mendapat ramai yang support dan tolong...ada jugak yang menderma dan tidak dapat hadir dan ada juga yang membantu CPO (charity photo outing) tetapi tidak dapat datang contohnya Javier, yang tolong potong dan buat lubang pada setiap tag kita pada hari itu.

kalau korang betul betul nak tahu..all the things are prep and done within 10 days...frankly...memula...saya sendiri bersikap skeptical sama ada outing ini akan berjaya atau tidak...tetapi..support dan semangat dari semua orang...yang members mahupun bukan members membuatkan saya meneruskannya bersama yang lain. Alhamdullilah...total semua

RM-1000++ (cash, sebab pagi tuh ada lagi yang menderma, jadi kami lost track)
>100kg gula
>60kg gula
-satu kotak pencuci Glo
-satu kotak pencuci Axion
-beberapa kampit beras
-duit raya kepada setiap anak anak (dari duit kutipan)
-frame gambar dan 2 keping gambar diberikan kepada setiap anak anak

tapi benda yang paling priceless adalah kebahagian yang terserlah di muka...jangan cakapkan anak anak, ahli ahli PP pun sama naik...bukti? tengok gambar...Alhamdullilah sekali lagi dengan kejayaan ini, saya tidak sangka kehadiran lebih daripada 40 pada CPO ini, tag yang telah diprint, ada 40 keping dan semua habis. Kerjasama dan effort yang telah dicurahkan oleh semua ahli yang hadir mahupun tidak telah membawa satu erti atau makna yang baru kepada anak anak Ilham. berikut adalah kata kata daripada Dato' (pengurus rumah Ilham)
"saya amat berbesar hati dan gembira sebab ini adalah kali pertama saya lihat anak anak yatim diberikan satu kelainan. kebiasaannya, kita cuma buat bacaan doa sedekah biasa, tetapi dengan penglibatan ambil gambar, cetak terus dan diberi di dalam frame gambar, saya amat berbesar hati dan berterima kasih kepada anda semua, ini adalah kali pertama" 
yang bestnya...Dato' siap cakap "lain kali kalau nak bawak anak anak nie keluar, you guys go ahead laa, cuma bayar duit minyak bas dan sediakan makan" ...bagi saya...dengan kata kata Dato' itu..ALhamdullilah kita telah mencapai separuh daripada matlamat kita. Separuh lagi, terpulang kepada ahli kita untuk berkongsi gambar kecerian anak anak yatim itu dengan seluruh dunia dengan menunjukkan gambar yang diambil, bahagia ini milik semua orang, tidak kira bangsa atau agama,tidak kira berbapa atau tidak. KAMI JUGA MAMPU BAHAGIA SEPERTI ANDA YANG LAIN, TIADA BEZANYA KAMI DENGAN ANDA. marilah kita sama sama sampaikan message itu kepada semua orang dan insyaAllah selepas ini, bila kita sebut jer anak anak yatim, muka muka bahagia akan mengganti perasan sedih dan duka yang selama ini sudah menjadi kebiasaan kita.

gambar boleh dilihat di: Phondok Photography Group Pictures

Feedback dari ahli dan berita selanjutnya di blog yang seterusnya sebab rasanya nie dah cukup panjang....hahahahaa... last but not least...from the bottom of my heart...i sincerely would like to say thank you to all (yang mana nama tak disebut,mintak maaf sebab ramai sangat) yang memberi sokongan dan yang penting sekali..telah menjayakan CPO ini and you guys have brought happiness to them in a different way, which is...PHOTOGRAPHY....congrats guys and thank you all...
may Allah bless your kind soul :)


9 comments:

  1. congrats nik...... da ade blog.... make sure slalu update....

    ReplyDelete
  2. Yae...dah ad blog. Tahniah buat Phondok Photography.

    ReplyDelete
  3. besarnye tulisan!! hahahhah
    nak kena pakai kanta pembesar..

    ReplyDelete
  4. yeayy front size dah besar :DD

    Really, I was really moved by the way PP conduct the activity, not to mention the gifts to kids - just priceless and looking at their smiles :)

    just wished i stayed abit longer that day ,huu..

    ReplyDelete
  5. its ok dear...u datang pun dah cukup...i lambat nak kenalkan u with others...sorry dear...font i kelam kabut..hahahaha...u know me... :p

    ReplyDelete
  6. nicely done bro....great activity...will join again insyaAllah

    ReplyDelete