Tuesday, August 31, 2010

Merdeka! Merdeka! Merdeka!


Merdeka! Merdeka! Merdeka! ...begitulah laungan yang sering dilaungkan pada setiap tahun. Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-53 wahai negaraku tercinta. Soalan sebenarnya disini.... Merdeka kah diri anda?


Dalam kesibukkan tengah malam menyambut hari kemerdekaan...tepat pada jam 12 malam, berjuta juta rakyat Malaysia mengambil kesempatan untuk melaungkan dengan sekuat kuat hati mereka Merdeka! Merdeka! Merdeka! di bawah percikan bunga api. Tetapi di dalam kekalutan itu...ada juga individu yang hanya berpura pura bahagia atau menjadikan malam menyambut kemerdekaan kita sebagai satu alasan untuk mengalihkan perhatian atau kemelut di dalam dada.


Apa yang cuba saya sampaikan disini ialah, erti kemerdekaan ini...bukanlah hanya sekadar melaungkannya pada setiap 31hb Ogos dan menyambut kemerdekaan atau kebebasan negara dari tangan penjajah. Merdeka kah anda di dalam hati anda?bebaskah anda dengan setiap pergerakan anda? bebas kah anda untuk membuat keputusan seharian? bahagiakah anda dengan apa yang telah ditetapkan didalam kehidupan seharian anda? MERDEKA KAH anda dengan apa yang harus dilalui atau di hadapi pada setiap hari? jikalau jawapannya tidak, cuba anda renungkan kembali, apa yang harus dilakukan dan apa yang boleh dilakukan supaya merdekanya jiwa anda itu. Usahlah kita sekadar menyibuk untuk melaungkan kemerdekaan orang lain atau negara sendiri sedangkan diri mu itu belum merdeka lagi. 
























MERDEKAKAH DIRI KU INI ATAU BEGINI SEBENARNYA DIRIKU SELAMA INI?


Marilah kita sama sama merdekakan diri sendiri bersempena hari Kemerdekaan yang ke-53 Malaysia. 
MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!

7 comments:

  1. bagusla dah ada blog.. bleh taip panjang lebar.. tehehe no offense encik nik! tehehe.. ape ape pon merdeka besh tdo dirumah.. merdeka abis aku!

    ReplyDelete
  2. MJ- thank you so much dear ;)

    Cyrus- hahahaha....aku tau..sebab tuh aku nak buat blog...hahahahaah...ciss kamu....

    ReplyDelete
  3. The photos are brand new I suppose...
    *cough.

    ;D)

    ReplyDelete
  4. hahahahaah..... 3R dear 3R ...Rethink, Reuse, Recycle hahahaahahaa

    ReplyDelete
  5. Salam MERDEKA. Nik, gambar patung tu kat Melaka kan...i ingat kedai auntie tu & selalu beli patung itik kat situ. Hehe

    ReplyDelete
  6. hahahaha...yup..that famous shop tuh...auntie mana lagi ada patung tuh ahahahahaha

    ReplyDelete